Justejn Gorder - Lutkar
Ocena: 7
Izdavač: Geopoetika
„Možda smo mi najveće čudo vasione, mada
baš toga nismo stalno svesni. Zamisli kada bi neko došao i otkrio nas!“
Svake
godine na Sajmu knjiga kupim jednu knjigu od norveškog pisca Justejna Gordera.
Ove godine prišla sam štandu sa već odabranom knjigom po imenu „Zamak u
Pirinejima“ i pronalazim je veoma brzo, pokazujući prodavcu da mi je doda. Kada
vidi sa kolikim oduševljenjem gledam knjigu, a zatim je pažljivo stavljam u već
prepun ranac, postavlja mi pitanje koje će me dosta koštati (u bukvalnom
smislu, jer sam potrošila puno para) : „Da li si pročitala novu Gorderovu
knjigu?“. Odgovor je očigledan, s obzirom da je knjiga tek izašla u prodaju i
nisam imala prilike da čujem za nju. Kupujem je momentalno. Jednostavno želim
da znam šta se Gorderu mota po glavi u 2016. I tako otvaram prvo poglavlje „Lutkara“.
Kao i
većina Gorderovih knjiga i ova sadrži velike filozofske misli, suštinska
životna pitanja i specijalan dodatak. Kad kažem specijalan dodatak mislim na tu
Gorderovu moć da se razume u sve. U „Sofijinom
svetu“ fascinira nas filozofijom, u „Maji“
nas bombarduje istorijom umetnosti i biologijom, dok u „Devojci sa pomorandžama“ istražuje kosmos. „Lutkar“ se bavi vezama između jezika koji pripadaju indoevropskoj
jezičkoj porodici. Lakoća sa kojom objašnjava komplikovane veze i značenja reči
pokazuje kakav je Gorder majstor. Ko ga je već čitao, zna da je njegova
specijalnost mise en abyme tj. priča u
priči, gde čitalac mora pronaći bar jedan deo koji će ga oduševiti. Ne možete
pročitati njegovu knjigu, a da ostanete ravnodušni. Ili će vas fascinirati ili
će vas zgaditi. Ali uvek će ostaviti utisak.

Ipak,
tera te na razmišljanje. Tera te da razmišljaš o sebi, o svom životu, o
drugima, o ljudima na Zemlji, o kosmosu, pominje i vanzemaljce, a onda te opet
vraća na ćeliju društva – porodicu. Shvataš da ti je porodica i neko ko nije u
krvnom srodstvu sa tobom, već deli veru, državu, narod, pa i jezik. Gorder se
uvlači u knjigu kroz samopominjanje. Svaki pisac, kažu ostavlja deo sebe u svom
delu, mada bih rekla da je Gorder sam za sebe dovoljno karakterističan da bih
ga prepoznala među hiljadu pisaca. Priča ima zanimljiv kraj, da ne kažem
srećan, jer to nije baš slučaj, ali ipak kao da ostaje nedorečen. Jer meni i
dalje nije jasno zašto je Jakopov otac imao bradavicu na nosu i šta je ta
bradavica značila. Pominje se kao neki lajtmotiv kroz knjigu, da bi skroz
nestala na kraju. Možda je rešenje ubačeno kao zagonetka u knjigu, koju ja nisam
uspela da rešim. Ukoliko neko uspe, molim da mi se javi.
„Sramota zahteva postojanje nekog pred
kim se sramimo. Osećaj sramote je u tom smislu luksuzan fenomen. Samo oni koji
žive s određenim minimumom društvenih veza mogu osećati sramotu na duže staze.“
Slika preuzeta sa ovog linka.
Post a Comment